OTS - Két magyar művész is elismerésben részesült a STRABAG Artaward International 2022 döntőjében (1. rész)
2022. June 13. 11:25
Budapest, 2022. június 13., hétfő (OTS) - A STRABAG Kunstforum
örömmel jelenti be a STRABAG Artaward International 2022 fődíját és
négy elismerését.
A hírhez tartozó kép(ek) ingyenesen letölthető(ek) a következő
internetcímen:
http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20220613_002.jpg
http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20220613_003.jpg
A STRABAG Artaward International az egyik legmagasabban dotált
festészeti és rajzművészeti magándíj Ausztriában: évente egy
fődíjat és négy, összesen 35 000 euróval járó elismerést osztanak
ki. A nemzetközi művészeti díjat ezúttal Lengyelországban,
Szlovákiában, Csehországban, Magyarországon és Ausztriában
hirdették meg. A díjakat Dr. Thomas Birtel, a STRABAG SE
igazgatótanácsának elnöke adta át 2022.6.9-én Bécsben.
A STRABAG Artaward International 2022 fődíja
ANDREAS WERNER / AT
Andreas Werner (*1984, Merseburg an der Saale) hosszú évek óta
az első olyan STRABAG Artaward díjazott művész, aki teljes
egészében a rajzolásnak szentelte életét. Különös struktúrák
terülnek el a nagy papírlapokon, amelyek egyszerre tűnnek furcsának
és ismerősnek - amelyek egyaránt származhatnak a távoli jövőből és
az archaikus múltból is. Szilárdan, szimmetrikusan felépített,
civilizációs vívmányokra és alapvető társadalmi konstansokra
utalnak, amelyek a grafit komor porán keresztül időtlen
nehézkességet és melankóliát idéznek fel. Werner rajzaiban sikerül
egy olyan utópisztikus dimenziót kifejlesztenie, amely -
kultúrtörténeti előzményeik tudatában - sok mindenre utal, de mégis
mindent nyitva hagy. Mint ismeretes, minden utópia mindig a jelen
társadalmi fejleményeinek rezonanciajelensége, és Werner úgy
rajzolja meg grafitceruzájával jelen korunkat, mint egy régész. A
művész nemcsak arra képes, hogy a rajz hagyományos médiumának új
aspektusokat bontakoztasson ki, hanem mindenekelőtt arra, hogy
fenntartsa annak társadalmi-politikai relevanciáját.
Elismerésben részesült:
BERNÁTH DÁNIEL / HU
EZER ÁKOS / HU
MARCIN JASIK / PL
GEORG PINTERITSCH / AT
Bernáth Dániel
Bernáth Dánielt (*1990, Debrecen) az "alkotói szándékomon kívül
eső elemek" érdeklik, olyan formák, amelyeket az élő és élettelen
természet vagy a kulturális környezet megfigyelésében talál. A
konstruktivizmushoz vagy az absztrakt művészethez kapcsolódó 20.
századi művészeti mozgalmak gazdag története a geometria, a
matematika, a pszichológia, a kibernetika, az intuíció és a
természet törvényei felé fordult, amikor a képsík vagy a tér
elemeiből felépítette a világegyetemet. Bernáth művei a történelmi
ismereteiről tanúskodnak nemzetközi és nemzeti vonatkozásban
(Kassák L., Maurer D., Bak I.), valamint a párbeszéd igényéről,
különösen az organikus absztrakció modernista mozgalmaival. Bernáth
festői esztétikája nagyon pontos és a részletgazdag. A rendhagyó,
már-már középkori-archaikus anyagot, az összeragasztott rétegelt
lemezeket a művész olyan felületként használja, amelyen több
szinten zajlik a képi cselekvés.
Ezer Ákos
A fiatal magyar festőművész Ezer Ákos (*1989, Pécs) a kortárs
figuratív festészet képviselője. Műveinek mostani sorozatában
furcsán torz alakok groteszk "break dance"-jét hozza létre.
Egyforma arcú testek kabaréja, egymásra rétegezve és hibrid formára
törve. Ez egy életvidám és nem túl hízelgő kép egy kor emberéről
egy olyan világban, amelyet ő maga teremt és alakít át. Míg más
kortárs művészek minimális gesztusokkal és kvázi spirituális
ürességgel állnak elő, addig Ezer Ákos inkább a túltengést, a
sűrítést, a tömeget és a színek kaleidoszkópját részesíti előnyben.
A művész nagyméretű festményeit (235 x 200 cm) szinte teljesen
megtölti: a férfialakok összetett szerkezetekbe préselődnek és
tömörülnek, néha kényelmetlen, bizarr vagy akár nevetséges
testtartásban. Ezer Ákos az iróniával, a humorral és az
abszurditással játszik. Ezer harsány színvilága is egy saját
fejezet, ami csak aláhúzza a kompozíció abszurditását és
eltúlzottságát. Mintha csak megerősítené az amerikai
galériatulajdonosok és gyűjtők szlogenjét, miszerint egy sikeres
festménynek "viccesnek, színesnek és szexinek" kell lennie.
Marcin Jasik
Marcin Jasik (*1990, Varsó) lengyel művész vásznai meggyőzően
szólaltatják meg az absztrakt festészet nyelvét. Egyszerű
vízszintes vonalakról és felületekről, intuitív gesztusokról és
kifejezésekről szólnak, amelyek a képi térben lebegnek. Jasik
festészete reduktív, minimalista és koncentrált. Ez a felszín első
"megtermékenyítése", teljes csend, desztillált kivonat, a vonalak
és az élet spirituális áramlása. Jasik képein számos
művészettörténeti visszhangot találunk, a korai reneszánsz festő,
Giotto di Bondone freskóitól az amerikai színmezőfestészetig,
úgymint Mark Rothko spirituális felületei, vagy Barnett Newman
misztikus vonala a képmező közepén. Marcin Jasik nagyméretű
festményei vizuális példabeszédekként is olvashatók - a felső
felületek az égboltot, az alsók a földet, valami evilágit és mélyen
emberi dolgot ábrázolnak. A horizonton húzódó vörös és fekete
vonalak, az élet és a halál akkordjai és a köztük lévő emberi lét
koncentrált találkozása vagy örökös feszültsége. (folyt.)