OTS - A kismartoni HERBSTGOLD Fesztivál installációi - Music is sculpted air, valamint Prelűdök lenvászonra (1. rész)
2020. September 14. 14:10
Kismarton, 2020. szeptember 14., hétfő (OTS) - A kismartoni
HERBSTGOLD Fesztivál programját 2018 óta színesítik kortárs
képzőművészeti alkotások, az Esterházy-kastély előtti téren,
illetve a kastély belső tereiben elhelyezett installációk
formájában. Az installációk vizuális és haptikus élményekkel
gazdagítják az alapvetően zenei fesztivált. A feltűnő kortárs
alkotások az Esterházy Gyűjtemények megbízásából készülnek, s a
fesztivál mindenkori témája inspirálja az alkotókat. A kurátori
munkát a "NOW - Esterhazy Contemporary" képzőművészeti program
művészeti vezetője, Vitus Weh végzi.
A hírhez tartozó kép(ek) ingyenesen letölthető(ek) a következő
internetcímen:
http://ots.mti.hu/Pages/Picture.aspx?fi=OTS_20200914_001.jpg
"Katrin Plavčak és Tobias Hermeling idei installációi a
hagyomány és a haladás viszonyának szemszögéből fókuszálnak Joseph
Haydn és Ludwig van Beethoven kapcsolatára." - jellemezte Vitus Weh
az alkotásokat.
Katrin Plavčak: Music is sculpted air - Roll over Haydn, az
Esterházy-kastély előtt
Katrin Plavčak (* 1970 Gütersloh) idei szoborinstallációjának
fő eleme a zenéhez hasonlóan a levegő, amely egy különleges
textíliába befújva formálódik alkotássá. A Rochus Pumpernickel
névre hallgató pneumatikus alkotás magassága meghaladja a hat
métert. Az elsősorban festőként és zenészként ismert Plavčak így
jellemzi művét: "Nagyon szeretem a mozgó, instabil szobrokat,
amelyek lendületbe hozhatók, vagy akár a helyüket is változtatják.
Ezt az alkotást az "experimonde" Egyesület képviselőjével, Michael
Schultes-szel együtt fejlesztettük ki, a technikai tudás tőle
származik."
Csipetnyi huncutsággal Katrin Plavčaknek a fesztivál idei
hangsúlyait, Haydnt és Beethovent, a tradíciót és az oszmán zenei
világot is sikerült becsempésznie installációjába. A szél által
folyamatosan mozgatott szobor egy Roll Over Haydn felirattal
díszített basszusdobon csücsülő óriási, színes parókás papagájt
ábrázol. A szobor raffináltan reflektál a két óriás, Haydn és
Beethoven megbicsaklott viszonyáról fennmaradt emlékekre: Haydn
akkurátusan egész életében kínos gondossággal hordta parókáját, míg
Beethoven a zsenikre jellemző összeborzolt hajkoronájáról volt
híres. Kapcsolatukra jellemző, hogy Beethoven állítólag ki is
fakadt egyszer, hogy tanára nem hajlandó tőle semmit tanulni. A
papagáj pedig úgy kerül a képbe, hogy Haydn egyik londoni útjáról
egy papagájjal tért haza. A basszusdob a 18. században az európai
zenében népszerű janicsár zenei behatásnak köszönhetően vált
ismertté. Mindkét mester alkalmazta műveiben, jellemzően akkor,
amikor erősebb zenei hatásokat akartak elérni. De igazából a
rockzenének köszönhetően nőtt meg igazán a basszusdob népszerűsége.
A dob másik oldalán olvasható felírat Chuck Berry 1956-os Roll over
Beethoven című dalának parafázisa, amely a klasszikustól a
rock'n'roll felé való elmozdulást, ezt a zene terén bekövetkezett
nagy generációs váltást tematizálja.
Music is sculpted air - 2020. szeptember 9-től október 4-ig
Tobias Hermeling - Prelűdök lenvászonra
A koncertek általában "klasszikus" formában zajlanak. A
közönség jellemzően már benne van a korban és elegánsan öltözött,
az ülőhelyek számozottak, s miután a hallgatóság elfoglalja a
helyét, többnyire a programfüzetet lapozgatja. Először a zenekar
érkezik meg a színpadra, majd követi a karmester, akiket
megtapsolnak, elcsendesül a hallgatóság és megszólal a zene. Az
idei HERBSTGOLD Fesztiválon rendhagyó módon az egyes koncertek
előtt rövid videófilmek formájában Tobis Hermeling (*1974
Halle/Saal) erre az alkalomra "komponált" vizuális prelűdjeivel
kísérletezik. Jó lenne, ha a kisfilmek a zenei prelúdiumhoz, egy
szabadon improvizált előjátékhoz hasonló felütésszerű hatást
váltanának ki a közönségből.
A kisfilmeket a színpad feletti két lenvászonra vetítik,
formálisan a Haydn terem mennyezetén végighúzódó barokk ciklikus
képi világ folytatásai, míg tartalmuk inkább ellentmond az ott
ábrázolt Ámor és Psyché szerelmi történetnek. Tobias Hermeling
korábban már sikeresen kombinálta a zenei és képi világot például
Mozart (In Search of Mozart, 2006), illetve Beethoven
(Johannespassion, 2007) esetében, most a HERBSTGOLD Fesztiválon
Beethoven és Haydn kapcsolatát boncolgatja. Azt a kapcsolatot,
amelyről tudjuk, hogy kevésbé az egymás iránti szeretet, inkább az
egymással való rivalizálás és feszültségek sorozata jellemezték.
Hermeling két szereplőjének nyomába ered: "Beethovenhez és Haydnhoz
kapcsolódó videómunkáim kisebb utazások, ahol a két komponista
képekben, mozdulatokban, képi elemek és szövegek egymásra
rakódásában megnyilvánuló asszociációkon keresztül találkozik
egymással. Elsősorban a képi világ olyan térbeli megalkotása
érdekel, amelyek más perspektívákból világítanak rá Beethovenre és
Haydnra." (folyt.)